„Ura care ne apropie”

Subiect: romanul "Și vom muri cu toții în chinuri", Editura Polirom, 2019 Autor:  Marius Miheț  Sursa: România literară nr. 32/2019 Dacă ar fi un întunecat și ar alege relatarea la persoana întâi, probabil că Michel Houellebecq n-ar fi un model îndepărtat pentru Bogdan Teodorescu. Numai că specialistul în cartografierea actualității socio-politice preferă echidistanța policier-ului. Dindărătul unui ecran mat, el consemnează ritmul psihologic al prezentului, cu mișcările strategice din sistem. Apărut cu trei ani în urmă, Libertateprezenta o coreografie socială elaborată, cu intermedieri și transferuri de măști și responsabilități. Romanul închidea o trilogie. Continuată cu recentul Și vom muri cu toții în chinuri…, avem de-a face cu o tetralogie. Accentul cade acum nu pe decojirea adevărului, ci îngroașă detectivistica unei manipulări mult mai subtile: prin ură. Și vom muri… poate fi sintetizat prin formula: ura care ne apropie. Un thriller politic ce avansează în vieți unite de un sentiment depășit în imaginarul european. Ficțiunea vieții înregistrată la telefon (din Libertate) întâlnește acum extinderea domeniului luptei. Securitatea – citită prin...
Read More

„Romanul Libertate este, pe lângă o cronică de familie, un excelent thriller politic”

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Mihaela Frank Sursa: ELLE, februarie 2017 Crezi că viața ta nu are nimic de-a face cu politica? Ai o familie, prieteni, un job, o viața socială construită cum te-ai priceput mai bine, așa că ce treabă ai tu cu cine câștigă alegerile, cu afacerile pe care le învârt mai-marii țării, cu jocurile puterii? Ei bine, romanul lui Bogdan Teodorescu are toate șansele sa-ți zgâlțâie din temelii convingerea că poți trăi liniștit în globul tău de cristal. Căci, așa cum vei afla încă din primele pagini ale cărții, la fel a crezut și Sonia Craiu, protagonista poveștii construite de Bogdan Teodorescu: „Nu mă interesează (politica), nu mă duc la vot, nu mă uit la televizor și nu citesc ziarele”, îi spune Sonia unei prietene.  ”Nu cred că e important cine e prim-ministru. Mai ales pentru oamenii care se pot descurca singuri. Nu cred că politica are vreo legătură cu mine sau imi poate influența în vreun fel...
Read More

„Te oprești la fiecare pagină, aprobi, meditezi, te înfiori”

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Irina Petraș Sursa: Apostrof, nr. 12/2016 Pânza de pãianjen a libertãţii Deloc pasionata de măcinarea in gol  a dezbaterilor televizate, simplu nutreț mediatic fără urmări practice (nicio rană pe care s-a pus degetul de vreo doua decenii incoace n-a dat semne de vindecare!), am deschis cartea lui Bogdan Teodorescu (Libertate, Bucuresti: Cartea Româneasca , 2016, 268 pagini) fara prejudecăți, incitată de textul escortă semnat de Horia Gârbea: ,,Cartea are toate datele unui roman de succes: acțiune palpitantă, suspans, personaje puternice care-și prezintă hotărâte punctele de vedere, ironie și un final neasteptat. Dar este mai mult decât o narațiune antrenantă. Există în acest roman un plan de profunzime tulburător, o privire in abisul unei societăți – cea românească a inceputului de secol XXI – întocmită greșit, imprevizibilă, capabilă să distrugă vieți cu un cinism absolut. Un strat social destinat aparent succesului, relaxat și superficial trăiește, fără s-o știe sau ignorând pericolul, pe muchia prăpastiei’’.  Am inceput lectura suspendat,...
Read More

„Un roman grav, un roman incomod, un roman de citit”

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Nicoleta Salcudeanu Sursa: Contemporanul nr. 11, iulie 2016 Despre perceptie Bogdan Teodorescu nu este un autor comod. Este unul proteic care, in loc sa-si alterneze valentele, le asmute toate deodata, astfel ca intrezaresti in spatele naratorului ubicuu, cand pe povestas, cand pe analistul politic, cand pe jurnalist. E, de fiecare data, cate ceva din toate. Poate din asta i se trage prozei sale caracterul neobisnuit. Asa se intampla si cu cel mai recent roman al sau (Libertate, Editura Cartea Romaneasca, Bucuresti, 2016). Acesta pare sa fie facut din doua romane. Primul intimist, polifonic, feminin, al doilea, care se infatiseaza cititorului abia la sfarsit, caustic, nemilos, cinic. Primul, mai mult literatura; al doilea si cel mai restrans ca dimensiune, publicistica, analiza politica, pamflet. Doua romane intr-unul singur.  Ceea ce au in comun este jocul de identitati si atrocitatea cu care scriitura poate sa intervina in viata reala a omului. Vedem cum fictiunea poate strivi viata traita. Povestea, asa...
Read More

„Un romancier extrem de abil, un roman in care exista viata”

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Victor Cubleşan Sursa: Steaua nr. 7, iulie 2016 Un fel de libertate Romanul lui Bogdan Teodorescu, Libertate, a constituit o surpriză foarte plăcută. La un moment dat, un personaj, vorbind despre autorul romanului Libertate (da, în romanul lui Bogdan Teodorescu este vorba şi despre un roman, Libertate, scris de personajul Sorin Bratu) spune: ”Pe de altă parte, faptul că stă în băncuţă lui, scrie despre ce ştie şi are şi succes, e foarte lăudabil. El măcar nu visează să ia Nobelul. Uite, îmi dau seama că ar fi trebuit să-l citesc mai de mult. (…) Nu toată lumea trebuie să fie Hermann Hesse sau Le Clezio. Şi mă bucur când întâlnesc scriitori care se prind singuri de asta şi se comportă în consecinţă”. Subscriu afirmaţiei, iar Bogdan Teodorescu pare să fie exact genul acesta de autor, foarte conştient de resursele sale, de valoarea sa şi de publicul pe care îl are în vizor. (...) Libertate are o poveste...
Read More

Adevărul intermediar

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Marius Miheţ Sursa: România literară , nr 29/2016 Preocupat până la admiraţie de păpuşarii istoriei, Bogdan Teodorescu s-a specializat el însuşi în programe de marketing politic. Nu sună bine, fireşte. Să-i spunem atunci specialist în relaţii publice; un mastermind politic. Strateg de campanie. Nu mă îndoiesc de faptul că celebrul conferenţiar de la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice de la Universitatea din Bucureşti ţine cursuri antrenante, cu exemple din culise şi cu altele, mai spectaculoase, hrănite de teorii conspiraţioniste ori ficţiuni speculative. Cert e că el nu face parte dintre cei care tac până la capăt. Dovadă cărţile lui de ficţiune politică. Nu pot spune cu mâna pe inimă de ce, dar se prea poate ca ficţiunile unor indivizi integraţi în aparatul de suflat ideologic pot lăsa indicii în scrisul lor din resturile uitate de adevăr, din cutare birou ori buncăr. Carevasăzică, romanele pot fi citite şi în alte chei de interpretare, în funcţie de disponibilitatea cititorului pentru...
Read More

Singurătatea, pedeapsa libertăţii

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Emil Lungeanu Sursa: Revista Luceafarul, nr 6/2016 Citeam deunăzi, la un miting, pe pancarta unui tînăr jihadist agitat şi ameninţător - tipul european comun al zilei de mîine: „Your desire to live free and be happy is an insult to my cultural tradition. Freedom go to hell! Behead those who insult Islam!” („Dorinţa de a trăi liber şi de a fi fericit îmi insultă mie tradiţia culturală. La dracu cu libertatea! Insultătorilor Islamului să li se taie capetele!”). Iar din chemarea lui am înţeles numaidecît de ce avea capul înfăşurat în bandaje precum omul invizibil al lui Wells. Şi totuşi, dacă-i vorba de avertismente pentru păcatul libertăţii, există alţi justiţiari şi mai periculoşi decît mascaţii ăştia de pe străzile Occidentului slujitorii plaivazului. Să te păzească Sfînta Cenzură de răzbunarea lor! Ei n-au nevoie de atentate cu tiribombe, ei te pot face bucăţele cu un simplu creion. E de-ajuns o carte pentru a transforma în moloz chiar şi...
Read More

Le Monde, despre Spada: Un pasionant thriller politico-mediatic (FR)

Qu’on se rassure : dans Spada, il est certes question d’un tueur en série, mais celui-ci n’appartient pas à l’espèce invasive de psychopathes qui peuplent de plus en plus de mauvais thrillers, abominables incarnations du mal relevant désormais du lieu commun. Il n’est qu’une silhouette, un prétexte. Des détails de l’enquête pour l’identifier puis le capturer, il ne sera guère fait mention. Les meurtres se succèdent et, faute de piste, la police piétine. Voilà tout ce qu’il faut savoir, hormis l’information suivante : les victimes sont des Tziganes ayant un casier judiciaire. Des truands, des voleurs, des proxénètes tués à l’arme blanche dans les rues de Bucarest. En Roumanie – 23 millions d’habitants, dont 2 millions de Roms –, ce fait divers défraie la chronique et divise aussi bien la classe politique que l’opinion publique. Pour un quart des citoyens, « Le Poignard » agit en justicier et se substitue aux forces de l’ordre condamnées à l’impuissance face aux clans mafieux. Le parti d’extrême droite applaudit. Pour d’autres, ces crimes impunis constituent une grave entorse à l’Etat de...
Read More

Neliniști grele într-un roman seducător – Libertate, Bogdan Teodorescu

Subiect: romanul Libertate, Editura Cartea Româneascã, 2016 Autor: Horia Gârbea Sursa: Revista Luceafarul http://www.revistaluceafarul.ro/index.html?id=5757&editie=212 Un paradox cum sînt multe în literatura noastră: calitățile care fac din Bogdan Teodorescu un autor atipic sînt tocmai cele care s-ar cere, în principiu, oricărui prozator ce ține să conteze pe o piață liberă. Numai că ele nu caracterizează decît un număr infim dintre autorii care scriu proză. E vorba de inteligență, cunoașterea profundă a mediilor în care se petrec romanele sale, luciditate și realism − care nu se confundă nicidecum cu lipsa de imaginație −, stil dinamic și atractiv, cultură bogată din care nu lipsește informația asupra mersului istoriei și geografiei politice contemporane. În plus, față de mulți prozatori ai zilelor noastre, Bogdan Teodorescu are un acut simț al replicii, una vie, casantă, sarcastică. Dialogurile lui sînt, cum zicea un personaj al lui Eugen Barbu, „o bogăție”. De altfel, prozatorul de azi a cochetat cu arta dramatică și părea, acum 35-40 de ani, de cînd datează cunoștința noastră, destinat...
Read More

Azi băieţi aproape buni, mâine băieţi aproape răi

Subiect: Băieţi aproape buni, Editura Tritonic, Bucureşti, 2010 Autor: Gabriela Adameşteanu Sursa: Bucurestiul Cultural, 17 iulie 2012 Când, la sfârşitul lui martie 1990, am ple­cat din postul de lector la Cartea Ro­mâ­nească în cel de redactor-şef adjunct al revistei 22, am lăsat colegilor de edi­tu­ră două romane de debut, abia pre­da­te: unul al Alinei Mungiu, celălalt al lui Bogdan Teodorescu. Nu mai aveam timp să le lucrez şi le-am încredinţat îm­­preună cu recomandările cu care ve­ni­se­ră. Pe Alina Mungiu o recomandase Ale­xandru Călinescu, pe Bogdan Teo­do­res­cu nu-mi mai amintesc cine, tot un scrii­tor în care aveam încredere. Ca şi alţii din generaţia lor, pentru care decembrie 1989 a însemnat şansa in­trării în profesiuni mult mai potrivite decât cele pentru care se pregătiseră, şi Alina Mungiu, şi Bogdan Teodorescu au devenit cunoscuţi mai întâi ca jur­na­lişti. Atunci, Bogdan Teodorescu era ab­sol­vent, din 1987, al Facultăţii de Instalaţii a UTCB. CV-ul actual arată traseul pro­fe­sional al jurnalistului, implicat şi în campanii electorale, începând cu cea a lui Constantinescu. Absolvent, din 2000, alColegiului Naţional de Apărare,...
Read More

Romanul romanilor – Baieti aproape buni, Bogdan Teodorescu

Romanul Băieţi aproape buni, Editura Tritonic, Bucureşti, 2010 Autor: Mircea Pricăjan Sursa: Revista de Suspans Pe Bogdan Teodorescu lumea s-a obişnuit să-l identifice cu imaginea sa de la televizor, cu expertul în probleme politice care are întotdeauna o opinie pertinentă de împărtăşit. Mie mi-e clar, după ce am citit romanul Băieţi aproape buni, că de-aci înainte îl voi considera pe Bogdan Teodorescu întâi şi-ntâi scriitor. Ne aflăm, conform succintei fişe bio-bibliografice din carte, la al doilea roman al autorului, după Spada. Tot de acolo aflăm că traseul profesional este punctat de mai multe posturi în instituţii care au legături mai mult sau mai puţin directe cu politicul. Iar acolo unde vine vorba de politică, gândul zboară imediat la manipulare. Iar Bogdan Teodorescu s-a remarcat tocmai printr-un atare studiu. Cinci milenii de manipulare se intitulează şi a apărut în 2007, devenind degrabă un veritabil bestseller românesc. Ei bine, şi în Băieţi aproape buni tot despre politic şi manipulare se face vorbire. Ioana Arsene este o jurnalistă...
Read More

Daţi-mi voie să vă spun o poveste – Baieti aproape buni, Bogdan Teodorescu

Subiect: romanul Băieţi aproape buni, Editura Tritonic, Bucureşti, 6 mai 2011 Autor: Alexandru MATEI Sursa: Observator cultural http://www.observatorcultural.ro/articol/dati-mi-voie-sa-va-spun-o-poveste/   Nici nu mai ştiu de cînd n-am mai citit un policier. Sau un roman de aventuri sau, dacă vreţi, literatură „de consum“. Există nu doar prejudecăţi, dar mai ales o anumită formare care te orientează în lectură. Conform lor, eu cred că a citi cărţi uşor de citit este o pierdere de vreme, cu excepţia cazurilor în care aceste cărţi nu livrează o figură cu totul neaşteptată, ca Lolita, de pildă, caMetamorfoza şi ca multe altele. Este o pierdere de vreme, pentru că aceste cărţi nu te îndeamnă să te gîndeşti la condiţia ta sau a lumii în care trăieşti, ci să le uiţi, captat de poveste. Cărţile comerciale ar fi, deci, acele cărţi pe care, citindu-le, uiţi că ele sînt text, pentru că eşti invitat (manipulat) să te indentifici automat cu acţiunea, cu personajele, să intri adică în poveste, părăsind ceea ce se cheamă distanţa estetică. Bun. Toată...
Read More